Wednesday, August 3, 2011

Ikan Patin Masak Lemak Tempoyak

Hari ni aku rasa teringin nak mkn ikan patin...ermmmmm...sedapnya tempoyak..he..he..
tp En somi tak mkn ikan ni la...klu aku beli seekor rasa mcm tak berbaloi je aku sorang je
yg makan nanti..ala bkn nak sgt pun mkn..kdg2 tu teringin je dpt cium dan rasa 
pun dah cukup..mcm smlm aku masak lemak ketam..aku beli seekor pun..last2 pas buka 
terus muntah balik...ms mkn bukan main lg aku telan isi ketam tu..aku tglkan utk En Somi
kaki je..he..he...jd la jg dr aku telan semua...kah..kah...

K layan Dulu resepi aku ni ha...

Bahan-bahan

  1. Ikan patin
  2. Daun kunyit
  3. serai(dititik)
  4. santan
  5. asam keping
  6. Garam secukup rasa
  7. Tempoyak



Bahan kisar:
  1. Cili merah
  2. kunyit hidup
  3. Bawang merah



Cara :
Panaskan minyak sedikit dan tumiskan bahan dikisar sehingga wangi.
  1. Tuangkan santan, serai,asam keping dan garam dan kacau sehingga kuah mendidih.
  2. Masukkan ikan patin dan daun kunyit dan biarkan ia mendidih lagi di atas api yg kecil.
  3. Akhir sekali masukkan tempoyak, gaul rata dan biar ia masak.
  4. Angkat dan hidangkan.

Atau cara org pahang msk tak payah taruk santan dan tumis cuma taruk daun kesum dan kantan je...mn2 pun sodap..he..he...erm tgh pk ni nak masak ke atau nak pi beli je...tempoyak oh tempoyak...

ikan patin masak lemak tempoyak

No comments: