Tuesday, March 8, 2011

BILA PERTAMA KALI GI KLINIK IBU MENGANDUNG

...minggu lepas 4/3/2011 aku kene g KK (klinik kesihatan) kat blakang umah aku jer..sbbnya nak wat buku merah...dan daftar mengandung..temujanji aku kul 8.00 so aku bersiap skali gan husband aku coz dia nak g keje terus hantar aku g clinic tu...kali ni hsband aku tak teman pun sbb aku rasa tak perlu pun bek dia g masuk opis dia he..he..lg pun sebelum ni dia dah slalu temankan aku g PPUM.sampi je kat clinic tu aku terus g kaunter pendaftaran dan amik num...aku pun duduk la kat ruang menunggu ibu mengandung..dgn lemah lembut gaya ayu2 gitu sambil sedekahkan senyuman yg menawan di pagi hari ni...he..he..tiba2 aku hairan kenapa ramai betul mata2 yg memandang aku..aisey...erm adakah aku ni tak de gaya langsung mcm mengandung..mesti diorang igt aku ni salah tempat duduk agaknya..apa korang igt aku ni nak jumpa doktor biasa ke mcm sakit demam, batuk semua tu...aku gan slmber je buat muka tak bersalah dan keluarkan biskut dan terus makan he..he..lantak pi la diorang...

..tunggu punya la tunggu nama aku pun di panggil..bukannya kene jumpa doktor dulu rupanya kena amik berat badan, ketinggian berapa, pastu disoal siasat oleh nurse he..he..mcm2 la diorang ni tnya soalan pertama berapa umur awak ni dik???? aku terus bagi ic kat nurse tu..ooo 26 ker.. yg aku klakar tu..masa timbang berat aku..ringannya awak ni mcm tak mengandung jer...sambil ketawa2..awk ni mesti akan gemuk pas pregnant..aku pun terkedu o yeke...dlm hati berkata ye kot sbb mak aku pun mcm tu jg..semua sepupu2 aku pun sama..uit gerun plak aku rasa..he..he..

ok dik selepas ni g bilik 18 & 19, amik air kencing dan darah yer..amik darah ni aku igtkan yg cucuk kat jari tu jer..ala mcm cucuk belon tu ha...he..he..aku tak cuak ler..rupanya tidak...patut la nurse tu bg aku balang rupanya nak masukkan darah dlm tu...jarum tu toksah la kata..bkn main panjang lg..aduhai aku tgk jarum tu mcm nak menitis je air mata ni...dlm hati siap menjerit abang tolong ayang abang takut ni...dah le aku fobia bab2 jarum ni.apa taknya kes dok ospital hari tu la....ok dik siap sedia ye nak cucuk dah ni..aku cepat2 pejam kan mata..mula2 sket je dia cucuk..tak pe la jg aku rasa sakit skejap jer..blh plak dia kata tak kene amik ko dia masukkan lagi dalam jarum tu mak ai...mau terkenyit2 mata aku ni ha...jgn la tiap2 bln kene amik darah...klu mcm tu la gayanya aku kene siap sedia dr segi mental dan emosi..lepas je amik darah terus aku rasa lemah sluruh badan ni...takut punya pasal he..he..sampai hari ni lebam lagi tu tempat yg kene cucuk tu...

dah lepas amik darah gan air kencing masuk plak bilik kaunseling...diberikan ceramah serba sket pasal mengandung ni ha..apa tak blh makan...kene makan apa dan mcm2...pas tu br la jumpa doktor...
scan baby..he..he..dari kul 8.00 pagi sampai kul 11.30 br aku kuar dr clinic tu...amat la lama...

begitu la alkisahnya........

3 comments:

qaseh johanna said...

pasni tiap2 bulan ye g klinik amek darah... tu WAJIBB...!!!!!!

kuang..kuang..kuang..

aiman said...

tahniah!

suzie shazana said...

tq aiman....