Monday, October 10, 2011

BERPANTANG

Jom layanzzzz...aku nak bercerita ttg berpantang time bersalin ni masuk hari ni dah 19 hari aku berpantang dr segalanyanya he..he...

ok la org kata klu nak body cantik slim2 kene la ikut cara pantang ni klu tak nak ikut..tak nak buat..u tanya la cik abg yuuuuu...hu..hu...Alhamdulillah sepanjang aku berpantang ni aku di jg oleh 2 orang mak ha..ha..
tu la kebaikan mak mertua dekat so aku kene la ikut adat@cara org banjar gan jawa berpantang..erm rasanya sama je kot cuma dr segi pemakanan tu je yg lain sket...pg2 sblm kul 8 dah kene mandi n makan mak kata t msk angin..mandi plak kene mandi gan air herba apa ntah campuran dlm air tu yg aku tau wangi je ada bau serai,pandai n bla..bla...

Pastu kene berurut 3 hari berturut2..supaya kecutkan balik urat saraf yg tegang2 ms meneran hr tu..lepastu plak kene plak bertungku bagai pastu pakai bengkung..2,3 kali pki bengkung ni ok la tp lama2 jd rimas je...klu aku bukak tak ke jerit mak aku tu..apa blh buat pakai jg la...erm...yg tak blh blah tu setiap hari kene telan pati haruan..baunya tak blh blah langsung ... klu tak memikirkan En Somi yg belikan dak tak nak kene paksa gan mak suh mkn terpaksa la aku telan walaupun aku rasa mcm nak muntah jer...sabar je la...dah mkn pati haruan..kene la plak makan pil2 jamu seme ni aduyai mau tak ke loya tekak ni kdg2 siap membebel2 je gan mak sbb paksa2 org suh mkn he..he...






aku guna bengkung yg zzz mcm ni


pati haruan - 1 kotak ada 6 botol

tungku tradisional


ikan kering haruan








4 comments:

qaseh johanna said...

pil haruan ada jual la kt kedai..lg senang mkn..xde rasa nk muntah sgt..

suzie shazana said...

pil mkn jg..tu la aku nk mkn yg pil tp laki aku suh mkn yg air dia kt lg cepat mujarab dan sembuh..

armouris said...

lagi info tentang berpantang di SIHAT SELALU - Rahsia Bertungku Dengan Mudah Semasa Berpantang

fazrulnoor said...

pantang suami usik isteri..hihihih